KONCERT: Anmeldelse 2019-01-14_Sjaellandske_Sydsjaelland.
Tekst: Kathrine Harvey Foto: Jens Wollesen
HASLEV: Faxe Kunst- og Musikforening tager lige som os andre hul på et nyt år. En ny sæson for musik, mens vinteren, som vi nok stadig ikke har set i fuld flor endnu, er over os, mørket falder tidligt, og tiden er til at forsamles inden døre.
Kultunariet dannede søndag aften rammen om den traditionsrige nytårskoncert, som i år hang i noget af en tynd tråd, da Storstrøms Symfoniorkester måtte nedlægge sig selv, da økonomien ikke længere slog til. Heldigvis kunne Lyngby-Taarbæk Symfoniorkester træde til, og det samme kunne den svenske dirigent, Per-Otto Johansen, der før har arbejdet sammen med orkesteret.
– Det er stadig til stor sorg for mig og andre musikelskere, at Storstrøms Symfoniorkester er nedlagt. I 30 år har orkesteret, der foruden otte professionelle musikere fra Ensemble Storstrøm, alle er amatørmusikere fra Midt- og Sydsjælland, spillet sammen, og det er mit store håb, at et nyt midt- og sydsjællandsk orkester med kernen i form af Ensemble Storstrøm vil se dagens lys.
Dog glæder det mig at se, at vi på trods af besøg fra et udenbys symfoniorkester – oven i købet fra det nordlige Sjælland, stadig har udsolgt til nytårskoncerten. Gæsterne kan også godt glæde til at høre dem spille, for de spiller virkelig flot. Og operasanger Rasmus Ruge, som er solist i aften, er en rising star, sagde Hans Krarup, formand for Faxe Kunst- og Musikforening, til avisens udsendte inden koncerten.
Klokken 19.30, noget senere end de forgangne år, da dirigenten skulle nå til Haslev fra et andet arrangement, blev nytårskoncerten med det 65 mand store symfoniorkester skudt i gang med det kendte Valkyrieridt.
Stemningen i en sal med 140 gæster får et særligt løft, når et så stort og mangfoldigt orkester spiller, og man kan se på tilskuerne, at det giver et lille gib i dem, når den første tone bliver slået an.
Kærlighedens ansigter
Stemningen løfter sig yderligere, når operasangerens røst forenes med strygerne, bas og trompet, og krydderiet er dirigentens bløde bevægelser, der trygt og fast leder slagets gang.
Slag i slag glider først tre stykker med Wagner ned, som smørrebrødsjomfruen ville fristes til at sige. Først som nævnt Valkyrieridt, så O du mein holder Abendstern og til sidst Wotans Abshied, som alle taler hver sit triste, men smukke kærlighedssprog. For i begge operaer: Tannhäuser og Valkyrien, synges der om stærk, men ulykkelig kærlighed og handlingen er en svær, men nødvendig afsked.
Heldigvis har kærligheden mange ansigter – mange af dem lyse og glade – og også de ansigter tittede denne aften frem i musikken.
Avisens udsendte kunne desværre ikke nå at få dem alle at se, men på programmet var blandt andet en af de velkendte danske klassikere: Den danske sang er en ung blond pige, som i den senere tid har været i vælten i medierne. Den skulle her spilles som fællessang med klaver, og der skulle følges op med Bernstein, Tjajkovskij og til allersidst glansnummeret, som det hører sig til: Lumbyes Champagnegalop
Dagbladet Sjællandske, SN.dk d. 14-01-2019.